Followers

Friday, April 20, 2012

Meluahkn Isi Hati... Fiuhhh....

“Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah”.      [HR Ahmad]

Assalamualaikum... mcm biasa, aku lambat hapdet lg belog ini.. hoho.. maaf la.. kekeringan idea, kekejangan otot jari jemari nk menaip.. haha [malas sebenanya.. =.='] d sebabkn sebok dgn prkara2 yg lebih aula, maka incik belog terpksa lh merendah dri ye... ape pun, semoga kita semua tetap istqamah dlm prjuangan ini...
so, pekabo iman hari ni?? 



nk thu x, [kalau xnk thu pun kna baca jgak.. sukati anda ler...], hri tu, ada sorg sahabat ni, dy tnya ceni, >>>>>> "bila enti bgn tdo, pernah x enti terfikir bgaimna iman aku pda hari ni? prnah x enti fikir bgaimna keadaan hati aku..? prnah?" bomm2 kebabomm kne.. hooo... dan lg, sbg seorang sahabat, beliau mngharap supaya aku dpt mmbntu beliau dlm sama2 brjuang d jln dakwah tarbiyyah yg penuh onak dan duri yg sungguh berliku... tadaa..~ menusuk ke qalbu ekceli.. tp secara pozitifli [bca:positively], byk konteks boleh d tenung2kn seusai kne bom ni.. hoho... ni jwpnnya, 
ya habibati..., ada.. aku ada terfikir suma tu... tp apakn daya, aku ini xdpt menafsir apa yg terbuku d hatimu... [sila amek thu bahwa konversesyen (conversation) ni dh d ubah suai mengikut kesesuaian tmpat] heheh.. **kelip2 mata.. eh, apsal mcm pelik bunyi....? err... kenyit2 kot.. wateva la..
haa... jd isu utama d sini... sbg kanak2 riang sunquick vico yg kadang2 tergelincir dri jln lurus bertar, aku sgt lmbt utk menghadam bahwasanya aku ini mestilh brtindak sbg seorang daie yg fleksibel, everytime everywhere........ emm2.. dlm erti kata lain, aku yg masih tercari2 erti sebuah prjuangan ini, telah terlepas pndang tnggungjwb aku padanya.... huhu.. T_T airmata berlinangan mengenangkn saat2 yg telah aku sia2kn untuknya... ya Allah, Kau peganglh hati2 kami....

 "Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang yang berjaya." 
[Al-Imran:104]

soklan baru jgak, ada spe2 pndai baca isi hati org laen? ada? anda?
bila kita tgk org gelak ketawa, betul ke yg dy betul2 hepi? bila ada org menangis, dy benar2 sedih? [spe pulak dh yg nk nangis olok2..] err... x, mksud aku, betul ke apa yg kita nmpk tu, menggambarkn keadaan sebenar org tu? jd, bgaimna wujudnya lagu 'tawa dlm tangisan' tu? eh.. pulok doh....
dan yg paling penting skali, peganglh sahabat2 syurga anda erat2, katakn pdanya uhibbuki fillah =), sama2 nasihat menasihati, ingat mengingati, sharing is caring, jgn pendam2, brsangka baik, brlapang dada... dan semestinya, bersyukurlh..! ^__^ 


dan lg..

"Dan orang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya, mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." 
[At-Taubah:71]




dlm menempuh alam ukhuwah, pertemuan dan perpisahan, buat sahabat2, kakk2, hadek2, pokcik mokcik, dan rakyat jelata sekalian, apa yg paling penting kat sini, kita mestilh sntiasa nasihat menasihati n ingat mengingati antara stu sama lain.... xbleh juz nk hrp org akn memahami isi hati kita tnpa kita bgthu... huhu.. sebab kdg2 walaupun nmpk mcm phm, sbenanya org tu blurr.. [oke, ini mengata dri sniri..] 
oke tamat..

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal salih dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran."  [Al-Ashr:1-3]

hoho.. oke, tajuk baru.. isi hati.. ;p
sedangkn kite ni, dri sniri pon kekdg xphm hati sniri, ni kn plak hati org lain.....time kite hepi, xperlu nk over reacted sgt lh, time sedih plak, mengadu hnya pdaNya n story mory pda org2 tertentu sje.. jdi, yg lain2 xthu dri kte yg sbenar... bukan nk lampu tnggi [bca:highlight] kn yg everybody hipokrit.. haiya.... tp nk gtahu yg x perlu sume mende pasal kite, sume org thu... pehh mcm retis dh bunyi... hot gtu... 'personal life i privacy i oke...' kehkeh.. **erkk melalut.. =.='
jdi, konklusinya kat sini, jgn meletakkn harapan yg tnggi pda makhluk ciptaanNya, berserahlh suma pdaNya... hanya pda Dia kita mengharap dan meminta... 

‘Barang siapa yang melapangkan kesempitan dunia seorang mu’min, maka Alla akan melapangkan baginya kesempitan pada hari kiamat. Dan barang siapa yang mempermudah kesulitan seseorang, maka Allah akan mempermudahnya dalam kehidupan dunia dan akhirat. Barang siapa yang menutupi sela seorang muslim, maka Allah akan menutupi celanya di dunia dan di akhirat. Dan Allah akan senantiasa menolong hamba-Nya, selagi hamba-Nya tersebut menolong saudaranya. [HR Muslim]



mood: rindukn.saat2.indah.berukhuwah...




p/s:  pda insan2 yg d sayangi, aku betul2 mntak maaf atas segala salah silap n kekhilafan dri ini, semoga ukhuwah kita terus mekar dgn kasih syg dan cinta kurniaanNya dan terus melakar kenangan indah vavavooomm hngga ke syorga abadi... wink2~ i lap u olls... siyes.. hee... syg peluk cium dri jauh mhupun dekat tp hati jauh... syg kmu... (^^,) maaf ya... btw, tajuk meluahkn isi hati mcm over sgt plak.. xde pun yg masuk meminang lg.. overdose btul.. =.=

4 comments:

  1. JazakAllah for sharing feel free to view my knowledge bloglet.

    ReplyDelete
  2. <3 nina amalina <3 : hoho... gtu.. semoga brmnfaat yeh.. ;)

    ReplyDelete