Followers

Thursday, July 3, 2014

Saat DIA Mengutus CintaNya...

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang....
Ahlan washlan ya ramadhan.. bagaimana dpt aku gmbarkn rasa kasih dan cintaku padaNya yg masih memberi ruang dan kasih sayang untuk aku terus bernafas dalam alam nyata ini. dan untuk ruang dan peluang, untuk aku dan keluarga bersama-sama merasai nikmat ramadhan. yg saban kali hadir tetapi tidak menggugah jiwa hmba.. Allah, benarkh aku tidak bersyukur? T_T


Hm.. ceni lh... bru2 ni aku asek teringat dlu time skolh menengah penah kne jd panel untuk forum bertajuk "Cinta Monyet".. haha.. tgk tajuk pun aku dh terkekek guling2.. ape kebenda mntah nk merapu..last2 aku korek bku2 yg ckp pasal cintan cintun.. pehh.. tp kn, ada kesan jgk la kat aku, sbb bila aku kne hadam satu bku ni utk forum tu, aku ingt smpai skrg... ada satu ayat tu, dia bg analogi...

'kalau ada org dtg bg hadiah kat kita, hadiah tu plak bnda yg kita mmg nk sgt2.. mmg kita syok abes la tahap dewa mmg mcm mimpi jd kenyataan, khayalan jd senyuman, peh dh melalut.. so. lepas dpt hadiah tu, ptut x kita lupa kat org yg bg td? yg sepatutnya dpt penghargaan x terhingga dri kita,.. tp, apa kita buat? dok syok kat hadiah tu jaa......' eh, apesal pnjg sgt analogi ni.. haha aku pun xtau nk pendekkn mcm mna lg dh..

jd kat sini, aku nk bgtau yg menda ni mmg terpahat kat kepala hotak aku smpai la ni. mkna kata kat sini analogi td mcm Allah bg nikmat kat kita la.. yg bg hadiah = Allah. hadiah = nikmat dan segala mcm lg yg buat korang bahgia munge2... so, apesal korang lebih2 dlm hidup ni?? sume nk over. rasa memiliki sgt.. x la, aku bkn nk marah ke apa, tp aku peringat dri sniri jgk la.. yala, kdg2 aku xleh terima ujian mendatang sbb aku rasa kenapa aku kna d uji mcm tu.. ujian2 yg menggugat jiwa raga x lain x bkn bila melibatkn hati. ya, HATI. dlm byk2 entry aku, xdpt lari dari hati.. knpa? sbb aku rasa dlm hidup ni, hati mmg mempengaruhi pun.. secara logiknya la kn, dh terbukti pun,

"Ketahuilah bahwa dalam jasad ini ada segumpal daging, apabila segumpal daging itu baik, maka akan menjadi baik semuanya, dan apabila segumpal daging itu jelek, maka akan jeleklah semuanya, ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati." [HR Bukhari dan Muslim]


byk kali aku jumpa ayat ni.. jd, haruslh kna phm btul2.. apa yg kita lalui seharian, akn jd baik kalau kita positif, ala2 gtuu.. jd, nk positif, kna dri dalam.. aku bkn apa, kdg2 aku berenti ber belog ging ni sbb aku rasa mcm dh x terluah.. apa yg jd, apa yg aku lalu, xdpt nk d gmbarkn dgn kata2, dgn tulisan.. hmm. tp aku tau, ramai lg kat luar sana yg kna survive lebih hebat n dasat dri aku...
Aku harap pada sapa yg baca entry kali ni, bersemangatlh! kutiplh kembali sisa-sisa kekuatan yg ada.. 


omputih ckp,


'You will never know how strong you are, until being strong is the only choice you have'


Aku tau mesti ada satu saat n situasi yg rasa desperate sgt2, down, jatuh, terjelepok, dh xda harapan, xda jalan dh..... TAPI, bila jd kat aku, aku ter pk.. nak x nk, mau x mau, sey tok sey, kna lalui jgk.. xblh lari dri khdupan n jln yg tgh d jalani ni... ingt mcm maen game ka, blh restart bila x puas hati, blh end game bila dh xlrt, bosan.. NO! diz is life. your life. my life. our life.

Jd, jom lh, tmbh thaqafah - topup ilmu, lapangkn dada, tnya pda dri.. kita nk lalu hidup yg mcm mna. kita nk kenangan silam yg bgaimana.. kita nk masa depan yg serupa apa...
bkn x blh... BOLEH.
sbb tu kna kembali pda Allah, yg Maha Satu, Maha Berkuasa, Maha Pencipta...

Sori sbb nk stop dh.. walopun rasa mcm x abeh, tp, aku pun tgh terkapai2.. aku pun tgh mncari. aku pun mcm korang.... ingtlh, mcm2 mna pun yg d rasai, apa pun yg d lalui, penting untuk perbaiki hablumminallah... dan seterusnya, hablumminannas... selalu bila dh jalan mati, nk buat apa pun, akn ckp pda dri, xyah kesah apa org nk kata, apa org nk pndang.. tp, aku ni mnusia biasa doi... xlari dri terkesan dgn org sekeliling... jd, pndai2la nk beza bila nk kna amek berat pndangan org, bila nk amek berat pndangan Allah...

Cuma yg penting, bertegas lh pda hati.. bertegas pda dri.. kerna mngharap pda makhluk selalu kecewa..
knp kecewa? sbb harapan menggunung.. well.. be the one who you seek, then everyone else will come to you..

Semoga ramadhan kali ni, meniupkn roh dan jiwa hmba yg baru dan penuh semangat perjuangan.. kerna maut x mengenal usia.


Dan utk umi abi, angah akn terus berusaha dan sentiasa memberikn yg terbaik,.. andai abi umi tidak berpuas hati, maafkn angah. Semoga Allah tautkn hati hati kita.. angah sayang semua....




p/s : genap setahun umi bertarung nyawa, alhmdulillah masih d pnjgkn usia. terima kasih Allah... terima kasih..

mana tahu yg sihat mngkin pergi bertemuMu dahulu....
Aku rindu pda pnggilan jihad, aku tertnggu2 pda lambaian ya ahad. permudahkn urusan hidup dan matiku. semoga dpt mnjdi tetamu Mu dan bertemu kaabah dlm keadaan sihat sejahtera.. bekalanku masih bgtu sedikit, bagaimana harus aku ungkit?

3 comments:

  1. salam.... kak ckah nak pinjam semangat zati la..
    Tq sebab sedarkan akak yg jugak bnyak terleka, sobsss

    ReplyDelete
  2. Be the one ^^,

    ReplyDelete
  3. kelakar tapi message is delivered!

    ReplyDelete